Afbeelding

OnderWiezer

Columns

Burgerschap

Onlangs was ik in Rotterdam als toeschouwer van de Marathon. Fantastisch om mee te maken hoe trots de echte Rotterdammers zijn op hun stad. De hele route werden de ‘loperts’ luid aangemoedigd en wisten zo bijna allemaal dat ‘pleuris-end’ te volbrengen. Ik voelde een soort warme verbondenheid in de stad. Net als bij de Wiezoloop in Wierden, maar dan veel groter. Wij Nederlanders kunnen bij dit soort evenementen blijkbaar gemakkelijk over verschillen in mensen heenstappen. Ongeacht je afkomst word je meegezogen in het feest.

Over een paar dagen is er weer zo’n kleurrijke gebeurtenis. Koningsdag. Meestal ben ik van de partij bij de aubade bij ons gemeentehuis en volg Koningsdag via de televisie. Rond een uur of tien verzamelen we als buren op het plein achter onze huizen. We zingen rond de boom het Wilhelmus met zo’n JBL-speaker ter ondersteuning. Uiteraard zijn er tompoezen of ander oranje gebak en drinken we een kopje koffie (en een oranjebittertje).

De Oranjes bezoeken Emmen op zaterdag. Levende standbeelden, aandacht voor Van Gogh, hunebedden, Wildlands de dierentuin en Emmen als cultuurstad met een afsluitend optreden van Daniël Lohues. Het programma is zo mooi opgezet, dat ik bijna zin krijg om erheen te gaan. Drenthe is immers niet zover van Wierden?

April en mei zijn voor mij altijd maanden dat ik me verwonder (lees: ‘me erger’) over de bemoeizucht met burgerschap in ons onderwijs. De hierboven genoemde voorbeelden zijn sprekende voorbeelden van verbinding en verdraagzaamheid. Tradities, waaronder de Koningsspelen, worden in het onderwijs super georganiseerd. Er is volop aandacht voor. Als je alle culturele en historische projecten en thema’s op een rij zet, dan zie ik meer dan genoeg bodem voor burgerschap. Daar hoeft toch geen beleid op gemaakt te worden? Laat staan die controle!

Volgende week breekt de meivakantie aan. Voor sommige scholen twee weken. Oei, als de kinderen maar geen achterstand oplopen...! Hier een paar tips: Sta aandachtig stil bij 4 mei, Dodenherdenking. Dat is prachtig in Wierden met een bijdrage van de basisscholen. Bezoek een oorlogsmuseum. In Nieuwlande is er ook één. Het heet ‘De duikelaar’, omdat dat kleine dorp zoveel onderduikers een schuilplek bood. Burgerschap in optima forma. Een zaak van ouders én onderwijs samen.

Johan Bisschop