Afbeelding

Kolenboertje groeit hard enbetrekt nieuw pand in Enter

Zakelijk

ENTER/WIERDEN – Een barbecue als basis voor een goed gesprek. Dat is in hoofdzaak alles waar het bij Kolenboertje om draait. Bedenker en kartrekker is Mark Lommers, woonachtig in Wierden en tegenwoordig met zijn bedrijf op de Elsmoat in Enter gevestigd. Hij breidt zijn imperium gestaag uit en krijgt lof uit alle geledingen van de maatschappij: van éénpitter uit een klein gehucht tot een organisatie met opdrachtgevers uit binnen en buitenland.

Het gaat goed met Kolenboertje. Mark Lommers laat met trots zijn onlangs geopende pand op de Elsmoat zien. Een mooie vergaderruimte die je kunt huren – de Rembrandtzaal – met aanpalend een soort keuken met barbecues. Daarmee is meteen duidelijk op welke markt Kolenboertje zich richt. Lommers: “We voeren het dealerschap van de drie topmerken van de wereld: Big Green Egg, Kamado Joe en Primo en leveren door  heel Nederland. Dat doen we met name gericht op rode loper service: je koopt niet alleen een barbecue; wij leveren af, monteren en geven ook een workshop zodat je écht leert barbecueën.”

Kookkunst

Daarmee onderscheidt Lommers zich van reguliere leveranciers. Het draait om beleving, de kunst van het bereiden van een goed stuk vlees. “Koken, grillen, barbecueën... Dat is kunst. Daarom leg ik ook de link naar de grootmeesters uit de Nederlandse kunstwereld: Rembrandt, Vermeer en Jan Steen.” Om die slag eigen te maken richt Kolenboertje zich op het creëren van kookkunst. Dat doet Lommers door middel van workshops met een link naar teambuilding en coaching. Er maken dan ook bijna dagelijks ondernemers gebruik van het aanbod dat Kolenboertje biedt.

Geen toevoegingen

In amper vijf jaar tijd groeit Kolenboertje flink. Ondanks de door de overheid opgelegde coronarestricties. Integendeel, die hebben Lommers geen windeieren gelegd: de verkoop van barbecues schoot omhoog. Er zijn veel buitenkeukens gebouwd en een goede barbecue mag volgens de gedreven Wierdenaar niet ontbreken. “Barbecueën is allang geen ‘mannending’ meer. Bovendien is met de keuze voor goed vlees de barbecue onderdeel geworden van de keuken. Je kunt er als je dat wilt elke dag een complete maaltijd op bereiden. En dan heb ik het over goed vlees van zuivere rassen. Zonder allerlei toevoegingen. Wij bereiden het alleen met peper en zout. Je moet de echte smaak van vlees, vis en groenten proeven! Zeker geen sausjes dus. We sluiten bovendien niemand uit en kunnen alle denkbare dieetwensen verwerken in onze programma’s. Daarom zien we ook veel vegetarische deelnemers aan onze programma’s.”

Impulsieve start

Lommers komt uit de internationale ondernemerswereld. Hij zat onder meer in de directie van een corporate organisatie in Enschede en Rotterdam. “Het ondernemen was op Amerikaanse wijze, hard. En ik heb in de laatste periode drie jaar lang in een hotel gewoond. Dat ging me tegenstaan en zodoende heb ik van de een op andere dag mijn ontslag ingediend. Heel impulsief wellicht, maar ik was er echt klaar mee.” Daarmee was de geboorte van het Kolenboertje een feit. “Ik wilde meer de richting op van training en coaching, prettig en persoonlijk contact en waarbij creativiteit benut zou worden. Zo is het idee voor het Kolenboertje ontstaan. Amper twee weken later heb ik met wat bluffen mijn eerste opdracht voor Harman Kardon uitgevoerd. Ik had nog niks, heb hagelnieuwe barbecues nog snel ingebrand, zodat ze gebruikt leken...”. Het werd een groot succes, ze schreven een testimonium en vanaf toen ging het als een lopend vuurtje rond.

Al snel werd duidelijk dat Kolenboertje voor Lommers het kip met het gouden ei zou zijn. Na een korte aanloopperiode legde hij de focus honderd procent op zijn nieuwe bedrijf en met succes. “Het slaat aan, die combinatie van teambuilding en koken. Het voelt voor iedereen gewoon minder verplicht; je gaat in ontspannen sfeer koken en ondertussen werk je aan je netwerk.”

Spaans varkensvlees

Bovendien is het verhaal dat Lommers in de markt zet tweeledig, zo licht hij toe: “Het draait ook meer duurzaam en gezonder eten. Dat moet echt anders en mede dankzij Michelle ben ik op die weg geleid. Zij heeft me met 1,2 kilo varkensvlees, exclusief uit Spanje, weten te overtuigen. Ik kreeg het van haar, maar had er in eerste instantie geen aandacht voor. Ik had het nog thuis liggen en na een drukke dag besloot ik het om het klaar te maken. Echt, ik was verkocht en at alles diezelfde avond nog op!”

Dankzij dat kwaliteitsvlees uit Spanje is Michelle Paalman nu mede-eigenaar van Kolenboertje. Lommers was op zoek naar een compagnon, om verder te kunnen groeien en Michelle – eerder werkzaam in de vleesindustrie – meldde zich spreekwoordelijk op het juiste moment. Inmiddels draaien de twee met succes gemiddeld genomen zo’n twee tot drie workshops per dag, waarvoor ze onder andere werken met twintig freelance grillmasters. .

“We bieden de B-grill (voor business) en V-grill (voor vrouwen) aan: lekker koken in groepjes. De B-grill bijvoorbeeld betekent dat je vier keer per jaar hier samen komt om met elkaar te koken. Daarbij mag je een introducé meenemen, die dan mogelijk ook enthousiast raakt voor deze wijze van barbecueën. Ook kun je thuis je barbecue- en grillkunsten verbeteren door lid te worden van de ‘Kolenboertje Grill Academy’, een online community waar je via een app eenvoudig honderden recepten kan vinden en stapsgewijs uitleg krijgt. Na het volgen van een barbecue masterclass bij Kolenboertje zal barbecueën nooit meer hetzelfde zijn! Het is meesterschap!”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding