Zakelijk

Gedeeltelijke lockdown treft horeca hard

Wierdense restaurants zetten weer in op bezorgen en afhalen; cafés in zwaar weer

WIERDEN/ENTER – Het zijn gitzwarte pagina's in de agenda van de horeca dit jaar, met als oorzaak de door de overheid opgelegde maatregelen in verband met Covid-19. Ook de Wierdense restaurants en cafés schrijven rode cijfers. Sinds 14 oktober 22.00 uur is het verblijf op het terras of in het etablissement niet meer toegestaan. Voor de tweede keer dit jaar een harde klap, recht in het gezicht van de hardwerkende ondernemers, waarvan een deel met de rug tegen de muur staat. We gingen deze week in gesprek met enkele horeca-eigenaren in de gemeente Wierden.

In het voorjaar moest de deur van de horeca al lange tijd op slot en was alleen afhalen en bezorgen van maaltijden de enige mogelijke inkomstenbron voor velen. Ad hoc werd er een afhaal- en bezorgdienst opgetuigd om het leed wat te verzachten. Sinds de halve lockdown, vorige week, wordt door het gros van de restaurants wederom die dienst aangeboden. Echter, de cafés die normaliter geen lunch of diner aanbieden houden hun hart vast, want zij hebben vooralsnog geen alternatief.

Het Rheins
Rien Mol van Landgoed Het Rheins in Enter zag het besluit van de overheid al vroegtijdig aankomen. De halve lockdown zoals die nu geldt heeft echter niet zijn voorkeur. “Ik had wat kortere en stevigere maatregelen verwacht. Gooi het land twee of drie weken helemaal dicht en niet zoals nu alleen de horeca. Dit is weer een halve maatregel, waarin we nog heel lang blijven hangen. Doe een harde lockdown en verdeel de pijn over alle sectoren.”

Mol snapt dat de overheid op dit moment wel op de rem moet trappen. “Ik begrijp het kabinet. Je kunt wel klagen en zeggen dat de horeca een veilige locatie is, maar de cijfers laten zien dat één coronabesmetting uiteindelijk achttien andere besmette personen oplevert. Dus hoe goed je je ook aan de regels houdt, ik snap deze keuze, hoe zuur het ook is. We moeten ons als burger gaan gedragen, dan mag er hopelijk gauw weer wat meer.”

Het Rheins heeft een goede zomer achter de rug, mede dankzij het creëren van een extra buitenterras. Bovendien hebben de laatste succesvolle jaren voor het spreekwoordelijke laagje spek gezorgd. “Ik snap dat wat wij hier buiten doen, zeker niet overal kan. Een kleine kroeg heeft veel meer beperkingen. Toch verwacht ik dat we uiteindelijk naar een versoepeling gaan, al zal dat nog wel even duren. De gasten binnen een anderhalve meter samenleving kunnen wij hier wel kwijt. Gelukkig komen er al boekingen voor volgend jaar! Dat zie ik als een stip aan de horizon. We gaan ons bedrijf in de benen houden en er alles aan doen. We blijven kansen zoeken!”

Eleven
Hasni Citgez heeft drie restaurants in de gemeente Wierden: Pronto in Enter, Milano in Wierden en sinds kort ook Wijn- en Foodbar Eleven. “Dit is niet waar we op gehoopt hadden”, duidt Citgez. “Met name voor restaurant Eleven hebben we net stevig geinvesteerd, zodat we buiten veertig gasten kunnen plaatsen op een verwarmd en droog terras. We zijn in juli geopend en hebben een superzomer achter de rug. Het ging eigenlijk best goed, tot nu dan. We gaan inzetten op afhalen, om toch wat omzet te genereren.”

Een eigen bezorgdienst met zijn nieuwe restaurant Eleven ziet Citgez niet zitten. “De investeringen daarvoor zijn nu te hoog, want hoe lang blijven de beperkingen? We gaan geen wagenpark aanschaffen en inpandig investeren voor iets, waar je maar een maand gebruik van maakt. En los daarvan, kwaliteit kun je niet waarborgen bij bezorgen. We staan bijvoorbeeld bekend om onze goede biefstukken. Die zijn lastig te bezorgen. Het stuk vlees gaart na tijdens de rit.”

Citgez zag de maatregelen ook aankomen, gezien de stijgende lijn van het aantal besmettingen. “We hielden al rekening met een sluiting. Maar of het ook fair is, dat weet ik niet. Gezondheid staat voorop, maar als ik zie dat je bij pretparken bijvoorbeeld wat op een terrasje kunt zitten en dat hotelgasten mogen dineren in het inpandige restaurant... Gooi of alles dicht of alles open. Ik vind het lastig, we moeten het er maar mee doen en het verlies proberen zo veel mogelijk te beperken. We hebben wel iets spek op de botten en gaan voorkomen om personeel te ontslaan. We willen iedereen aan boord houden. Het is echter allemaal die onzekerheid die zorgt voor spanning. We moeten dit jaar straks maar zo snel mogelijk vergeten. De dankbare en positieve steun van onze gasten, die ons ook nu nog blijven bezoeken, helpt ons er zeker door.”

De Oale Marckt
Gasterij De Oale Marckt in het hart van Wierden heeft sinds de halve lockdown het gaspedaal weer volledig ingetrapt. “Net als tijdens de eerste lockdown gaan we er vol voor”, vertelt eigenaar Mark Rutgers. “Als je het nieuws volgt, wist je al wel dat dit er aan zou komen. Op voorhand hebben we daarom weer flink ingekocht voor onze afhaal- en bezorgmaaltijden, zodat we nu meteen kunnen knallen. In het voorjaar was de situatie geheel het nieuw. We moesten toen van alles uitproberen, maar het heeft ons zeker geen windeieren gelegd. Als je zorgt dat iedereen tevreden is, dan kun je ver komen.”

Rutgers wil zich met zijn horecagelegenheid vooral aan zijn gasten binden. “Vraag wat men wil en speel daar op in. Wij werken daarom vooral ook met custom-made maaltijden en dat weten mensen te waarderen. Daarom hebben we bijvoorbeeld geen app en standaard maaltijden. Geef je bestelling telefonisch door en we kunnen specifieke wensen oppakken voor dat heerlijke diner aan huis, op het moment dat je het zelf wilt. Dat is online niet uit te leggen, daarvoor is dat persoonlijke contact nodig.”

Ondanks de lastige tijd, ook voor De Oale Marckt, blijft Rutgers positief. “Corona gaat echt wel een keertje weg hoor. Dit is de tijd voor de echte ondernemer. Er liggen uitdagingen, pak die aan. Laat je bedrijf je niet uit de handen glippen. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, dat is niet erg. De ene keer pakt een idee beter uit dan de andere keer, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Wij gaan verder op die weg, die we in het voorjaar al geplaveid hebben. Aankomend weekend komen we weer met iets nieuws...”

Tante Ell
Maar waar de restaurants nog wat omzet kunnen pakken met een bezorg- of afhaaldienst, ligt het voor een veel cafés anders. Daar hangt de deur in het slot en die komt er voorlopig ook nog niet af. Kroegbazin Ellen Egberts van Tante Ell is op z'n zachtst gezegd 'not amused' nu haar café  wéér voor een bepaalde tijd noodgedwongen op slot moet. “We zijn verdorie zeven maand verder en we zijn nog geen steek verder. De supermarkten, vliegtuigen en alles gaat maar door, maar de horeca moet weer dicht. En dat terwijl we ons de afgelopen maanden echt heel netjes aan alle opgelegde regeltjes hebben gehouden van anderhalve meter afstand, hygiëne en gezondheidscheck! De horeca is hartstikke veilig, als je je aan de regels houdt.”

Ook Egberts zag de klap al wel aankomen. “Eerst moesten we al om 22.00 uur dicht, het moment dat het normaliter juist een beetje begint te lopen. Dat was al een slecht plan en de doodsteek voor de horeca. Je ziet iedereen gezellig bij elkaar thuis zitten en de jongeren gaan naar een keet. Groepen slaan kratten bier en flessen drank in en komen samen, zonder controle. Met als gevolg dat je het 'probleem' verplaatst!”

Hoe lang je een onderneming gesloten kan houden, zonder inkomsten, maar met doorlopende lasten, is iets waar Egberts wel een antwoord op weet. “Ik denk zelf dat ik het nog een maand of twee zo vol houd, mede doordat ik geen personeel in dienst heb. En iedereen die denkt dat we een royale bonus van de overheid krijgen, heeft het mis. Die vergoeding is echt een lachertje. De toekomst is echt onzeker. Want hoe lang gaat dit nog duren... Ik denk zelf nog minimaal een half jaar en van al die regels komen we niet meer los. Er gaan nog heel erg veel kapot de komende tijd, let maar op. Misschien dat ik noodgedwongen ook maar iets van een lunchdienst ga opzetten voor bezorgen en afhalen. Dan heb je in ieder geval iets inkomen...”