Zakelijk

Online aanbod geen alternatief voor fysieke winkel

Maarten en Jolanda willen weer slowshopping in hun Rok & Billie

Jolanda Krukkert en Maarten Bouwhuis.

WIERDEN – Rok & Billie is een jaar aan de Marktstraat in Wierden gevestigd, maar een feestje zit er voorlopig niet in. Integendeel, de deuren van de hippe mode- en vintagewinkel zijn al enkele weken gesloten en klanten kunnen alleen online bestellen. Jolanda Krukkert en Maarten Bouwhuis balen van de huidige situatie. Hun winkel valt onder het begrip 'niet-essentieel' en zo werd van de één op de andere dag het ondernemen nagenoeg onmogelijk gemaakt. Het beetje spek dat de twee spreekwoordelijk op de botten hadden is er inmiddels wel af.

“Met wat we nu aan online-omzet genereren kunnen we gelukkig de vaste lasten bestalen, maar dan houdt het wel op. En dat terwijl we komende maand moeten investeren in de najaars- en wintercollectie”, verzucht Maarten. Het ondernemerspaar ziet gelukkig nog steeds kansen, ook al wordt het steeds lastiger naarmate alle maatregelen strenger worden. “Het slow- en funshoppen, iets wat de meeste klanten juist bij ons in de winkel doen, is er allang niet meer bij. Niet lang na de opening van onze winkel kwam de eerste lockdown, in maart. Sindsdien merk je dat er een spanningsveld heerst onder klanten. Echt relaxt winkelen gebeurt niet meer.”

Drempel
Sinds alle maatregelen in gang zijn gezet, heeft ook Rok & Billie het deurbeleid aangepast. Tot in december de winkel nog open mocht zijn, werden slechts vier klanten tegelijk binnengelaten. Ook was het mogelijk om buiten openingstijden op afspraak een bezoek te brengen “Je merkt toch dat die restricties, evenals het verplichte mondmasker, toch voor een bepaalde drempel zorgen”, duidt Jolanda. De stijgende omzet die dankzij de nieuwe, grotere winkel aan de Markstraat (de winkel startte aan de Kerkstraat – red.) werd ingeluid, is inmiddels drastisch gekelderd. “We hebben een flinke collectie duurzaam geproduceerde kleding en die stoffen moet je gewoon voelen voor de beleving. De verkoop is gestagneerd en de collectie gaat dan tegen strakke prijzen weg. We moeten wel, want we willen in het najaar ook weer nieuwe kleding in onze winkel hebben.”

Rok & Billie is online goed vertegenwoordigd, maar opboksen tegen de grote jongens is pittig. Bij datgene wat nog online over de toonbank gaat, proberen Jolanda en Maarten nét dat beetje extra service te verlenen en zich zo te onderscheiden. Producten, zoals thee en zeep, worden mooi ingepakt en bovendien snel bezorgd. Jolanda: “Het is dan als het ware een cadeautje om je bestelling thuis te krijgen. De waardering die we daarvoor ontvangen is fijn, het geeft een positief gevoel in deze bizarre tijd. Zo hopen we in ieder geval klanten te binden, zodat we straks – als we weer normaal open kunnen – deze mensen ook weer terugzien.”

Bedrogen
Online je collectie verkopen is geen vetpot, maar dankzij die online mogelijkheden kunnen de vaste lasten in ieder geval nog opgehoest worden. “Zo houd je je hoofd boven water, want je moet het financieel wel rond zien te komen. Want als je denkt dat de overheid goede ondersteuning biedt, dan kom je bedrogen uit. We zijn een startende onderneming en dan val je dus tussen het wal en het schip. En kijk eens om je heen, het gros van de winkeliers heeft het lastig hoor!”

Jolanda en Maarten zijn dan ook benieuwd wat 2021 verder gaat brengen. Ondanks alles blijven ze in ieder geval positief gestemd. “Daar ben je denk ik ook ondernemer voor. Daar ligt immers onze passie”, meent Jolanda. Maarten haakt aan: “Natuurlijk zijn er zorgen, maar we proberen toch kansen te zien om het zo vol te houden, met de focus op onze winkel! We houden ons vast aan de lieve en enthousiaste reacties van onze klanten én aan de mooie gedachte dat we uiteindelijk weer open mogen.”

Reacties

Als er iemand is, die HART voor de klanten heeft, zijn het Jolanda en Maarten. Ik wens ze dan ook toe, dat klanten ze trouw blijven, door bij ze te blijven winkelen. Al is de online beleving niet zo gezellig en hartverwarmend als in de fysieke winkel. Laten we ze vooral steunen in deze moeilijke,  zodat we straks ook weer gezellig in de winkel langs kunnen gaan.