Zakelijk

Amper omzet, grote voorraden en ook nieuwe inkoop

Lokale modezaken over (on)mogelijkheden in tijd van lockdown en andere beperkingen

WIERDEN – De dagen worden weer langer, de kou is uit de lucht en de sneeuw weer nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. Met de stijgende temperaturen en de lente voor de deur zou je verwachten dat de modezaken weer goede weken voor de boeg hebben. De overgebleven wintercollectie ligt in de uitverkoop en de lente- en voorjaarsmode hangt in de rekken. Normaliter betekent dat topdrukte in de winkelstraten, maar door de lockdown en alle andere coronamaatregelen ligt de verkoop van kleding in een diep dal en is de helling omhoog erg steil. We gingen op bezoek bij enkele plaatselijke ondernemers die actief zijn in de modebranche en spraken met hen over kansen en (on)mogelijkheden.

Men's Wear Fashion
Jos Broshuis runt sinds twee jaar Men's Wear Fashion aan het Burgemeester van den Bergplein in Wierden. Hij heeft een van de weinig herenmodewinkels in Wierden en kijkt terug op een succesvol eerste jaar, maar een dramatisch tweede jaar. “Ik ben vanuit de woninginrichting overgestapt op herenmode, op 13 maart 2019 heb ik deze winkel geopend”, vertelt Jos. Hij kijkt nog steeds met veel tevredenheid terug op dat eerste jaar. “De stijgende lijn zat er in, ik had er echt veel zin in. Verkoop van kleding is een leuk en heel ander vak dan verkopen van meubelen.”

Maar na een florerende start kwam in het voorjaar van 2020 de eerste lockdown. “Dat was een drama, ondanks dat wij als modewinkel toen nog wél open mochten zijn. Echter, de verkoop lag helemaal stil. En dat terwijl de maanden maart, april en mei normaliter de beste tijd van het jaar is voor de kledingbranche.” De (financiële) schade is gelukkig binnen de perken gebleven dankzij een mooie zomer. “De shorts en polo's vlogen in de zomer de deur uit, niet normaal.”

Mondkapjesplicht
Die positieve flow was echter van korte duur, weet Jos nu. “De herfst begon weer met steeds strengere maatregelen en dat was ook hier in Wierden in de winkelstraat te merken. Toen de mondkapjesplicht werd ingevoerd zag ik de omzet nog verder kelderen en sinds de lockdown helemaal. Daar komt bij dat ik geen winkel ben voor een webshop. Ik wil service bieden aan mijn klanten, fysiek in de zaak.”

Noodgedwongen is een webshop via Facebook opgetuigd en ook in de etalage wordt een klein deel van de collectie gepromoot. “Dat laatste, etelageshoppen, werkt gelukkig wel, maar het haalt het natuurlijk niet bij de reguliere verkoop. Daarnaast bied ik vaste klanten de mogelijkheid om kleding thuis te passen; ik breng dan een aantal kledingstukken en verkoop datgene wat ze willen houden.”

Met het beetje omzet dat Jos dankzij online en etalageverkoop genereert kan hij het verlies wat beperken, maar het houdt zeker niet over. “De omzet die ik nu draai is echt te weinig om bijvoorbeeld de vaste lasten van te betalen, laat staan dat ik er zelf een salaris uit kan halen. En de regelingen die de overheid aanbiedt, die zijn een lachertje, ook al denkt iedereen dat je het daar mee redt.” Er is volgens de ondernemer maar één oplossing om deze ellende zo snel mogelijk de rug toe te keren en de schade te beperken: “De winkels moeten gewoon open!”

Linijn
Bij baby- en kinderwinkel Linijn valt de lockdown ook op een ongelukkig moment. Sinds medio september hebben Gepke en Hendrik Pieter Hakvoort namelijk hun winkel aan het Binnenhof. Het vloeroppervlak en daarmee de mogelijkheden voor de fysieke winkel zijn enorm vergroot. Maar gezellig winkelen is sinds medio december niet mogelijk, want ook Linijn is in de ogen van de overheid geen essentiële winkel. Hendrik Pieter is echter wel blij dat er nu wel heel iets meer mogelijk is: “Het afhalen van bestellingen zorgt namelijk toch weer voor iets meer reuring in het dorp en dat heb je nodig. Het is in ieder geval weer iets...” Hij geeft toe dat de webshop goed draait, maar die was ook vóór corona al een succes. De stenen winkel was juist een aanvulling op digitaal en dat mist hij nu wel. “Natuurlijk heb je het liefst weer klanten in je zaak!”

Trentz
Van eenzelfde laken een pak bij damesmodewinkel Trentz aan de Kerspel, al is eigenaresse Kimberly Klaassen iets meer in mineurstemming wat betreft de uitbreiding van de mogelijkheden. Inmiddels heeft ze afscheid moeten nemen van haar personeel en ook de collectie flink in moeten krimpen.

Voordat alle coronabeperkingen werden ingevoerd wist ze met succes de winkel op te bouwen, waardoor ook herenkleding aan het assortiment werd toegevoegd. “Je investeert in je winkel als de zaken goed gaan. Winst stop je in je zaak, om zo gezond door te groeien.” De huidige maatregelen hebben die groei laten stagneren en omgeturnd in verlies.

Nu er weer iets meer mogelijk is in deze tijd van lockdown en avondklok, ziet Kimberly dat echter niet als een positieve ontwikkeling. “Het afhalen van pakketten mag. Tsja, daar zie ik zelf niet echt het nut van in.” Het is volgens de eigenaresse een sigaar uit eigen doos. “Want wat is nou wezenlijk het verschil tussen afhalen of het product naar de klant brengen? De bestellingen worden nog steeds telefonisch of online geplaatst. Ik wil die klant gewoon weer in m'n winkel hebben! Dan kan je ze adviseren en kunnen ze zelf de kleding ter plekke passen om vervolgens blij weer de winkel te verlaten.”

New Day Fashion
Toch kan een crisis ook nieuwe kansen met zich meebrengen, meent Alfred Hospers van New Day Fashion aan de Stationsstraat. “Het zet in ieder geval plannen en ideeën in een stroomversnelling. Zo hebben we de laatste weken heel veel geïnvesteerd in een eigen online winkel.” De nieuwe webshop moet eind deze maand geheel operationeel zijn en dan is onze gehele collectie ook via het internet beschikbaar. “Dat was 'ie eigenlijk al via onze Facebookwebshop, maar straks kun je filteren op merken, maten, kleuren en ga zo maar door. Bovendien zijn er allerlei 'intelligente' koppelingen zodat de voorraad in de winkel synchroon loopt met de online voorraad. Daarnaast is het dan ook mogelijk om kleding te reserveren en het direct betalen zorgt ook voor minder rompslomp.”

Alfred pakt nu de kansen voor online winkelen van harte aan, vooral omdat hij ook inziet dat het nog wel even gaat duren voordat de fysieke winkel weer honderd procent open kan en mag. Online verkopen betekent in zijn geval niet dat hij gaat opboksen tegen de grote nationale en internationale jongens. “Dat is onbegonnen werk, maar je kunt wel meeliften op hun succes. Zo is onze collectie straks ook te vinden via onder andere Zalando en Bol.”

Het is knetterhard werken en investeren in een vooral onzekere tijd. “Maar goed, dit is ook ondernemen en het zijn zware tijden. De winkel hangt nog vol met de winter- en zomercollectie van dit jaar en je moet al inkopen voor komende winter. En wie weet hoe die gaat verlopen?”, verzucht Alfred. “Bovendien, de investering in online winkelen kost heel veel geld en je verdient er (nu) nog niks aan. Maar met niks doen en achterover leunen kom je er helemaal niet. Natuurlijk mag ik van geluk spreken dat ik inmiddels al dertig jaar een goed lopende winkel heb gehad, daar pluk je nu vruchten van en daardoor kan ik nog investeren.”

Onmichannel
Dankzij zijn bedrijfseconomische en IT-achtergrond is het voor Alfred bovendien ook geen onbekende wereld waarin hij nu een duik neemt. “Dat heeft als voordeel dat ik ook zelf nog redelijk veel kan doen op gebied van onlineverkoop, ik vind het leuk én het drukt de kosten. Ik weet ook zeker dat straks, wanneer weer meer mogelijk is, deze manier van winkelen belangrijk blijft voor ons. Natuurlijk, de fysieke winkel blijft de hoofdzaak. Het menselijke contact is het meest belangrijk, ook om dienstbaar te zijn en te blijven. Maar zie het online gedeelte als extra service. Omnichannel, dus combinatie van webshop en gewone winkel, heeft de toekomst, ook lokaal. Daarom gaan wij nu vol gas vooruit!”

Uw reactie