Uitgaan & Cultuur

Memorabele Tweede Pinksterdag: volle terrassen in coronatijd

Wierdense cafés en restaurants weer open; eigenaars blij ondanks zware beperkingen en stevige regelgeving

ENTER/WIERDEN – Tweede Pinksterdag 2020 gaat voor de Nederlandse horeca de geschiedenisboeken in als de dag waarop het bier weer uit de tap mocht vloeien, terrassen weer gevuld waren en de keuken geurde van de smakelijke gerechten. Vanaf 12.00 uur was er ook in de gemeente Wierden weer volop reuring en gezelligheid in en om de diverse cafés en restaurants. We gingen in gesprek met Rien Mol van Landgoed Het Rheins in Enter en Ellen Egberts van Café Hek in Wierden. Hoe hebben zij zich de afgelopen weken staande gehouden en hoe gaan zij om met de (on)mogelijkheden die de coronacrisis met zich meebrengt.

 

Een stralend warme lentedag; een mooiere start van dit extreem vertraagde terrasseizoen hadden al die Nederlandse horecabazen zich niet kunnen wensen. Rien: “Sinds de persconferentie van 6 mei hadden we al die stip aan de horizon, maar afgelopen maandag, 1 juni, was het dan eindelijk zo ver. Ik was echt aan het aftellen naar dat moment waarop we weer open mochten. Je wilt weer zó graag beginnen, dat is toch waarvoor je dit vak hebt gekozen: reuring en gezelligheid in je bedrijf. Het is echt wel sip wanneer je je restaurant binnen komt en er is helemaal niemand, dag in dag uit...”

 

 

Pupquiz online

Door de coronamaatregelen moest ook Het Rheins sinds 15 maart noodgedwongen de deuren gesloten houden. Rien is niet iemand die stil gaat zitten in een afwachtende houding, integendeel. De creatieve hersenspinsels werden omgetoverd tot concrete ideeën. “We waren het eerste horecabedrijf in Nederland die een online pubquiz organiseerde. Dat leverde ons veel reuring op, met landelijke media aandacht. Je gaat in die periode waarop je omzet nagenoeg nul is op zoek naar mogelijkheden. Kansen om toch een klein beetje omzet te genereren en het contact met mensen te behouden. Naast de pupquiz hebben we bijvoorbeeld ook brunchboxen verkocht en een pannenkoekendrive-in georganiseerd.” Daarnaast vond Rien dat hij z'n personeel in dienst moest houden. “We zijn samen die periode doorgekomen en de zaak tip top verzorgd. Het schilderwerk is aangepakt, het gehele terras opnieuw bestraat en nergens is meer onkruid te vinden. Daar hebben we met elkaar voor gezorgd, waardoor onze gasten nu op een schoon en fris terras kunnen vertoeven.”

 

Toen op 6 mei bekend werd gemaakt dat de horeca weer een klein beetje los zouden gaan op 1 juni, sprong Rien figuurlijk een gat in de lucht. “Dan ga je dus meteen denken in mogelijkheden binnen de huidige regelgeving. Maximaal dertig man per restaurant. Mooi, dacht ik, dan begin ik op m'n terrein ook een pop-up restaurant. Dat heeft direct weer tot een discussie geleid. Nu zijn de regels helder binnen de Veiligheidsregio Twente. Elke horecaruimte moet een eigen ingang hebben en een eigen toiletgroep, dan mag je daar dertig personen ontvangen. Op dit moment kunnen wij dus twee keer dertig personen tegelijk op het Rheins binnen verwelkomen. Het idee voor dat pop-up restaurant krijgt trouwens ook nog vorm. Vrij snel hebben we dus drie locaties op ons eigen terrein; er komt een tent met eigen voorzieningen.”

 

Nieuw terras

Daarnaast gaat Rien ook een extra terras aanleggen. “Een plek in beachstijl, waar we met thema-avonden gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan een gamba-avond, bieravond of een ladies-avond. Gezelligheid voert dan de boventoon, binnen de richtlijnen van de Rijksoverheid en binnen de horecavergunning. We gaan zo veel mogelijk leuke dingen organiseren net voor dat beetje extra omzet en die reuring in je bedrijf. Maar ook voor de gasten, want iedereen hunkert weer naar die gezelligheid en de samenkomsten.”

 

Al deze extra acties kosten veel tijd en energie, maar leveren nog lang niet de omzet op waar de horecabaas normaliter op kan rekenen. “Dit maakt het jaar echt niet meer goed. Dat komt omdat we normaliter veel bruiloften op ons landgoed hebben. Die zijn grotendeels weggevallen en daarmee ook zo'n 75 procent van de omzet. Feestjes met al je gasten op anderhalve meter afstand komen bijna niet voor. Ondanks dat heb ik nog wel drie bruiloften deze maand. Dat is een hele andere manier dan voorheen: gezinnen en huishoudens kunnen bij elkaar aan tafel, maar tussen de tafelopstelling houd je wel de anderhalve meter afstand in ogenschouw. En door de zaal creatief in te richten, lijkt het qua indeling nog mee te vallen. Maar qua organisatie is een stuk lastiger. Je moet een tafelplan maken en de gasten – los van ons personeel – moeten zich aan de regels houden.”

 

Buiten op het terras is het wat dat betreft iets makkelijker, meent Rien. “We hebben een groot terrein en daardoor hebben we hetzelfde aantal zitplaatsen als voorheen. Wel is er veel aandacht voor hygiëne. De menukaarten zijn zo goed als verdwenen, want klanten hebben nu zelf de mogelijkheid om met hun eigen mobiel een bestelling te plaatsen. Daarmee beschermen we ons personeel en reduceren we de kans op besmetting via bijvoorbeeld de menukaart, die anders van hand tot hand gaat. En ik moet zeggen dat het digitaal bestellen goed wordt ontvangen. Voordat corona uitbrak hadden we het systeem al in huis, om de druk bij het personeel wat weg te nemen. Het is een uiterst efficiënt systeem. Door corona hebben we het vervroegd ingevoerd. Inmiddels bestel zo'n 65% van gasten via de eigen mobile telefoon en ziet ook het nut er van in. ”

 

Complimenten

De gedreven horecaman is tevreden over de gang van zaken tot nu toe. “We vragen zoveel mogelijk om vooraf via onze website te registreren. Dan hebben we ook meteen de gegevens van onze gasten, dit in verband met contactonderzoek van de GGD. Bij binnenkomst is er ook registratie, dit omdat er maar dertig man binnen mag zijn en hierdoor is het voor terrasbezoekers ook mogelijk om even naar het toilet te gaan. Ik ben er trots op hoe we het allemaal voor elkaar gebokst hebben en hoe onze gasten zich voorbeeldig gedragen. De complimenten die we krijgen geven kracht. We doen het voor elkaar, alles voor de veiligheid van de gasten en mijn personeel. Dat ik dan 's avonds op het nieuws zie hoe op diezelfde dag een grote demonstratie in Amsterdam uitloopt op een chaos, waar vijfduizend man on het mom van het demonstratierecht de anderhalve meter afstand regel aan de laars lapt... Daar zakt dan werkelijk m'n broek van af. Dat was voor mijzelf ook de grootste angst. Dat er een té grote toestroom zou zijn naar Het Rheins, maar gelukkige waren hier totaal geen excessen. Hier in het oosten van het land zijn we gelukkig wat nuchterder ingesteld.”

 

Tante Ell

Ook Ellen Egberts van Tante Ell is opgelucht dat er weer enigszins wat mogelijk is in horecaland. Haar café aan de Nijverdalsestraat in Wierden heeft al die weken potdicht gezeten. Op 15 maart ging het licht uit en op 1 juni mocht het eindelijk weer aan. Vaste gasten stonden klaar om een plek aan een tafel te bemachtigen. “Ik heb geen keuken, waardoor er ook geen alternatieven mogelijk waren zoals afhaalservice voor maaltijden. En om dat nou in allerijl op poten te zetten, terwijl dat restaurants dat ook al doen...” De weken is ze doorgekomen door het café weer klaar te maken voor de heropening, dus veel schoonmaakwerk, maar ook plannen vormen hoe nou om te gaan met de hygiëne en de anderhalve meterafspraken.

 

Veel medewerking

“Natuurlijk heb ik me flink wat zorgen gemaakt”, verzucht Ellen. “Om na zo'n anderhalf jaar je café verplicht op slot te moeten draaien, waardoor je omzet naar nul gaat... dat gaat niet in je koude kleren zitten. Ik vroeg me soms echt wel af 'hoe lang gaat dit nog duren'. Gelukkig is er veel medeleven en medewerking geweest. Onder meer vanuit de gemeente, maar ook de Koninklijke Horeca Nederland en Heineken en andere leveranciers. Zo is onder meer huur kwijtgescholden en zijn vaste lasten tijden verlaagd of geheel op nul gezet.” Dat heeft wat lucht gegeven, maar veel spek heeft de horecadame nog niet op de botten. “Ik heb het café in augustus 2018 overgenomen, het buffertje wat ik had, is nu wel weer weg. En we mogen weer open, maar met maximaal dertig gasten in het pand kun je wel raden dat het nog steeds heel mogelijk is. Ik sta daarom ook alleen in de zaak, personeel inzetten voor zo'n kleine groep kan niet uit.”

 

Schoonmaakwerk

Toch is Ellen opgelucht dat er wel weer íets mogelijk is. Naast de dertig man binnen, biedt het terras meer mogelijkheden. “Ik heb alles ruim opgesteld, de boa is alles op komen meten en is erg tevreden. Weet je, als iedereen zich netjes aan de regels houdt, des te eerder gaan weer terug naar het 'oude normaal'. Daar heeft iedereen toch baat bij? Ik zorg er in ieder geval voor dat er desinfectie bij de entree klaar staat, evenals de geldende regelgeving. Daarnaast kun je via de site reserveren. Voor de zaterdagavond bijvoorbeeld weet ik nu dat ik met dertig man al weer vol zit, dan kun je dat ook kenbaar maken om overlast te voorkomen. Het brengt allemaal veel extra werk met zich mee... Want bedenk ook dat ik elke keer als iemand de ruimte verlaat, de tafel weer schoonmaken en desinfecteren. Daarom wordt je ook geacht om op je plek te blijven zitten. Staan mag sowieso nog niet en alleen voor een bezoekje aan het toilet mag je van tafel. Het is lastig allemaal, want met tafels en stoelen schuiven of even aan een ander tafeltje gaan zitten mag niet. Datzelfde geldt ook voor een potje biljart of dart. Het is even niet anders, maar als we ons er met elkaar allemaal aan houden, is het ook des te eerder weer voorbij.”