Algemeen

Dide Bonvanie en Lisa van Silfhout naar halve finale Voorleeswedstrijd in Borne

Dide Bonvanie en Lisa van Silfhout naar
halve finale Voorleeswedstrijd in Borne

 

NOTTER/ZUNA – Lisa van Silfhout van basisschool De Driesprong uit Hoge Hexel en Dide Bonvanie van basisschool De Widerode uit Wierden mogen zich de beste voorlezers van de gemeente Wierden van 2020 noemen. De twee tieners wisten hun zenuwen goed te onderdrukken en dankzij hun perfecte voordracht in Kulturhus Irene in Notter, vorige week woensdag, zijn ze door naar de halve finale die op 29 februari in Borne wordt gehouden.

De spanning was te voelen in de goed gevulde zaal van het plaatselijke kulturhus. Klasgenootjes waren meegekomen voor wat mentale ondersteuning, al dan niet mét spandoeken, evenals ouders, opa's en oma's. De veertien deelnemers van de verschillende basisscholen uit de gemeente Wierden (en eentje uit Nijverdal) zaten nerveus op hun stoelen te bewegen in afwachting van hun voordracht. Spreekstalmeester en goochelaar Fred-Ric probeerde het ijs enigszins te breken en dat lukte hem goed; niet alleen door met wat grappen de deelnemers te introduceren en de jury wat te plagen, ook de trucs zorgden voor de nodige ontspanning. Daarbij werd regelmatig de hulp van aanwezigen ingeschakeld, van leerlingen tot een aantal juffen, waarbij de verbazing van het gezicht was af te lezen.

 

Leesplezier overbrengen

Elke deelnemer mocht uit een zelfgekozen boek een passage voordragen; zo goed mogelijk, passend bij de stijl en sfeer van het verhaal. “Ik ga er vooral op letten of je je eigen leesplezier goed kunt overbrengen op de luisteraars”, liet jurylid Henriëtte Gerrits van de Bibliotheek Wierden desgevraagd weten. Zij mocht samen met Theo de Putter, voorzitter van de Culturele Raad en Jeroen de Kleine, journalist bij dagblad Twentsche Courant/Tubantia, de veertien bijdragen beoordelen op kennis, kunde, enthousiasme en plezier.

De middag was in twee delen gesplitst: voor de pauze zeven deelnemers en na de pauze evenzoveel. Stijn Schipper van de Sjaloomschool uit Wierden mocht het spits afbijten en dat deed hij met een humoristische passage uit 'De Drieling' van Corien Oranje. “Ik zag dat je nerveus was, vooral in het begin”, sprak jurylid De Putter hem na afloop toe. “Maar ik kan je gerust stellen, je had het goede fragment gekozen, veel humor en bovendien ook een afgerond geheel!”

De volgorde van de deelnemers werd bepaald door een willekeurige stapel boeken die Fred-Ric bij zich had. In die boeken was een boekenlegger verstopt, met daarop de naam van één van de kandidaten. Degene die had voorgelezen mocht zelf een boek uit die stapel trekken. Zo ploften achtereenvolgens Famke Groote Stroep (Galjoen), Thomas Pots (Mariaschool), Dorien Bartels (Morgenster), Lynn Jansen Eupe (Wegwijzer), Ella Nieuwenhuis (Akkerwal) en Sophie Santema (Meander uit Nijverdal) in de zachte, pluche stoel. Sophie was door een organisatorische fout niet in de Nijverdalse editie ingedeeld, maar kreeg hier in Notter volop ruimte om haar voorleeskwaliteiten te tonen.

 

Hoog niveau

Na de pauze lag het niveau bij twee voorlezers zo hoog, dat zij uiteindelijk beiden zijn uitverkoren voor de halve finale in Borne. Dide Bonvanie mocht als tiende aantreden en Lisa van Silfhout was de hekkensluiter. Zij wisten de jury te imponeren en op het juryrapport staan dan ook lovende woorden. Over Dide: “Je was totaal niet gespannen, wist lekker voor te lezen en je hebt bovendien gekozen voor een heel actueel thema. Extra compliment voor de inleiding die je op voorhand gaf en leuk dat je de aanwezigen 'veel plezier met luisteren' toewenste.” Dide droeg twee fragmenten voor uit het bekende boek '100% Coco Berlin' van Niki Smit, een dagboek van een modevlogger. Lisa wist met een stuk uit 'De Gorgels' van Jochem Myjer volgens de jury de spanning goed op te bouwen: “Dat heb je tot het laatste moment flitsend gedaan!” Deze twee meiden wisten in het tweede deel van de middag Bente Mennegat (Roerganger), Brecht Braamhaar (Taltenter), Nienke Bouwhuis (Het Laar), Simon Beunk (School met de Bijbel) en Iris Nijzink (Kluinveenschool) en de eerdere deelnemers te overtreffen, mede ook door gedoseerd stemgebruik en de goede verstaanbaarheid.